• Web Cube
  • Niciun comentariu

Scumpirile din energie lovesc și companiile din România. Producător: „Este posibil ca în perioada următoare să ajustăm prețurile produselor”

Companiile din România resimt acut scumpirile din ultima perioadă la energie și ar putea transpune majorarea acestor costuri în produsele și serviciile oferite. În plus, deși multe dintre firme și-au eficientizat consumul de energie, din ce în ce mai multe au în plan sau chiar în derulare investiții în producția proprie de energie. Reprezentanții companiilor din diverse domenii vorbesc de creșteri de peste 30% la costurile cu utilitățile.

Agroland

Grupul Agroland, care operează cea mai mare rețea de magazine cu produse pentru grădinărit, îngrijirea animalelor și hobby farming din România, dar și o platfomă avicolă la Mihăilești, care furnizează ouă de consum şi pui de o zi, are în plină desfășurare un proiect de instalare de panouri fotovoltaice, pentru a-și asigura energia pentru consum propriu.

„Toate piețele și domeniile vor fi afectate de creșterea prețului energiei, iar toate companiile vor fi nevoite să caute soluții pentru eficientizarea consumului și asigurarea energiei din surse proprii, cât mai sustenabile. La ora actuală, noi derulăm un proiect de sustenabilitate pe zona de energie regenerabilă, căutând să valorificăm cele 5 hectare de acoperișuri de hale de la ferma avicolă din Mihăilești, județul Giurgiu, unde dorim să instalăm panouri fotovoltaice. Astfel, sperăm că am putea menține costul cu energia electrică la un nivel care să aibă un impact cât mai limitat asupra producției, respectiv a consumatorului final”, afirmă Horia Cardoș, fondator și director general al Agroland.

Hilton

Una dintre industriile foarte afectate de majorarea prețurilor la energie este cea hotelieră, deja grav lovită în perioada pandemiei, din cauza restricțiilor necesare pentru limitarea răspândirii virusului.

„Ne afectează foarte mult creșterea prețurilor la energie, în condițiile în care costul cu utilitățile este al doilea cost operațional fix, după costurile salariale, pentru un hotel. Estimăm că în 2021 vom avea o creștere de 30% a costului cu utilitățile față de 2020, iar gradul de ocupare influențează relativ puțin nivelul facturilor”, spune Andreea Balaj, general manager DoubleTree by Hilton Cluj.

Rottaprint

Chiar și companiile care spun că au investit în echipamente cu un consum redus de energie resimt acum majorările de preț. Reprezentanții producătorului de etichete Rottaprint spun chiar că sunt interesați de proiecte și inițiative de reducere a consumului sau chiar de producerea de energie necesară consumului propriu.

„Nu suntem un mare consumator de energie electrică, însă creșterea prețurilor ne-a afectat și pe noi, înregistrând astfel o majorare cu 50% a costurilor cu energia electrică față de anul trecut. De mai mulți ani, reducerea efectelor dăunătoare asupra mediului reprezintă un interes major pentru companie. De altfel, și utilajele de ultimă generație pe care le achiziționăm au un consum redus de energie comparativ cu cele existente pe piață în anii trecuți. Cu toate acestea, resimțim și noi majorarea prețurilor energiei în costurile de producție și ne orientăm activ către proiecte și inițiative de reducere a consumului sau chiar producerea de energie necesară consumului propriu”, spune Cristi Nechita-Rotta, director general Rottaprint.

Agroserv Măriuța

Agroserv Măriuța, compania care deține brandul de lactate Lăptăria cu Caimac, afirmă că este posibil să scumpească produsele, în perioada următoare, din cauza creșterilor de prețuri la energie. Totodată, compania vrea să accelereze investiția pe care o derulează în prezent în producția proprie de energie.

„Momentan impactul este mediu pentru că am investit în procese eficiente energetic, în sisteme de recuperare energie, iluminat cu led etc. Pe măsură ce costurile energiei au afectat furnizorii, coroborat cu alte scumpiri de materii prime, am primit din partea acestora măriri de prețuri semnificative care ne afectează. Este posibil ca în perioada următoare să ajustăm prețurile produselor. Ținând cont de faptul că în următoarele luni vom pune în funcțiune o nouă capacitate de producție și vom demara construcția stației de spălare ambalaje refolosibile, ambele proiecte fiind consumatoare de energie, avem în vedere accelerarea proiectului nostru de investiții într-o stație de bio gaz cu capacitate 1 MWh”, a declarat Adrian Cocan, director general Agroserv Măriuța.

Grădina Corbilor

Gabriel Corbu, care conduce o afacere cu legume bio, a afirmat recent, într-o conferință la care Economedia a fost partener, că impactul facturilor la energie „începe să se simtă”, în special în condițiile în care ferma pe care a dezvoltat-o alături de fratele său produce și iarna, în 5 solarii încălzite.

Creșterea prețurilor la energie „se va transpune, cu siguranță, și în prețul final al produsului”, a precizat el. Gabriel Corbu estimează creșterea costului de producție la „cel puţin 10-15%”.

În cadrul aceleiași conferințe, Nicu Vasile, președintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), a afirmat că prețul produselor agroalimentare ar putea crește cu 15-20% în preajma sărbătorilor de iarnă, din cauza impactului facturilor la energie.

Cluster Mobilier Transilvan

Producătorii de mobilă, reuniți în Cluster Mobilier Transilvan, atrag atenția că explozia prețurilor din Energie va afecta toate sectoarele economiei și menționează avantajele energiei verzi. De asemenea, și în acest an, membri din Cluster Mobilier Transilvan au negociat la comun prețul și condițiile de achiziție pentru energia electrică.

“Traversăm o perioadă dificilă, cu turbulențe impredictibile și multe schimbări, care creează o stare de disconfort, incertitudine în rândul clienților și al furnizorilor. Această spirală de creștere generală a prețurilor va afecta toate sectoarele economiei, cu impact direct la consumatori. Indirect, aceste creșteri vor duce la reducerea puterii de cumpărare și implicit a cererii în piață, ceea ce ar putea conduce la scăderi pe toate segmentele de producție. Acolo unde utilajele și încălzirea sunt asigurate de echipamente conectate la rețeaua de distribuție electrică, acestea vor afecta direct costul de producție al fiecărui produs care iese pe poarta fabricii. În contextul dat, este necesar ca aceste creșteri să fie analizate și gândite foarte bine. Cei care au reușit să-și monteze panouri foto-voltaice au resimțit o reducere la factură cu 90% pe timpul verii, astfel creșterea prețurilor la energie electrică nu i-a afectat foarte mult pe perioada verii, din luna aprilie și până în septembrie. Vor simți creșterea când încep zilele înnorate. Pentru iarnă, tuturor le e teamă atât de prețurile la energie electrică, cât și la gaze”, ne-a transmis Cristina Dobrescu, manager de marketing CMT, din informațiile centralizate de la firmele membre.

Clusterul a făcut anterior demersuri pentru a acoperi riscurile legate de fluctuațiile prețurilor la energie. Astfel, 2021 este al treilea an în care membri din Cluster Mobilier Transilvan își unesc interesele pentru a negocia la comun prețul și condițiile de achiziție pentru energia electrică. “Anul acesta a fost unul atipic, cu creștere mare de preț pentru energia electrică, care deja s-a dublat și continuă să crească. România nu mai produce suficientă energie, fiind nevoie de exporturi, cu costuri mult mai mari de achiziție. Dat fiind că în grupul nostru avem și consumatori mari de energie, am reușit obținerea unui preț favorabil tuturor celor care au participat la achiziția comună, indiferent care le este consumul lunar”, anunțau în iunie reprezentanții clusterului. Aceștia au menționat că oferta are avantajul unui preț variabil pentru energia electrică furnizată, care va ține seama de media aritmetică a prețurilor orare realizate pe PZU (Piaţa Zilei Următoare) într-o lună calendaristică, la care se adaugă o componentă fixă. Preţurile realizate pe PZU sunt publice şi pot fi consultate pe site-ul OPCOM – Operatorul pieței de enrgie electrică și de gaze naturale din România.

 

Sursa foto: Confused.com

Articol preluat de pe economedia.ro

Lasă un răspuns